CJG achterhoek

Hoe repareer je een tweedehands fiets?

Tweedehandse fietsen Eindhoven

Problemen met het frame Als u een tweedehands fiets koopt, van welke soort dan ook, is het eerste wat u moet doen, nagaan of er op zijn minst een probleem is met het frame. Ongewone frametypen kunnen ook problemen veroorzaken. Als u dat niet doet, zult u zeker falen bij het afstellen van uw fietszadel, uw budget of uw rijtechniek. Problemen met de framebouw kunnen allerlei verkeerde maten en hoeken hebben, die het moeilijk zullen maken om de fiets in een veilige rijpositie te zetten. Trapas: Meestal doet een frame-bouwprobleem zich voor wanneer de trapas van een of meer onderdelen ernstig beschadigd is. Je ziet online een willekeurig aantal mensen klagen over “double-bend- en o-ring problemen”. Double-bend problemen komen zeer vaak voor en zijn stof- en corrosiegerelateerde problemen die de BB lagers in de trapas aantasten. O-ring problemen ontstaan wanneer er zich stof of vuil ophoopt rond de schroeven die zowel de trapas als de as op de trapasbevestiging zelf houden. Als de trapaslagers beschadigd zijn, kun je de volgende problemen zien: Eenvoudige O-ring problemen kunnen vaak vrij eenvoudig worden gerepareerd. Verwarm de BB’s een paar minuten onder de hete zon, steek dan een pen in een uiteinde van elke BB en schroef ze vast. Normaal gesproken heb je twee mogelijkheden om deze te repareren. Een betere oplossing is het vervangen van het crankstel en de kettingbladen. Basis oplossing:

Remschoenen: De remschoenen botsen op de binnenomtrek van de trapas, waardoor ernstige schade ontstaat. Opmerking: Als je problemen hebt met de voorste remschoenen die uit de remblokken komen, heeft dat veel meer te maken met de standaard Hawk Rear BB unit dan met iets anders. Een eenvoudige oplossing is om eerst de beide achterremschoenen te vervangen en dan de hoofd BB shell te reviseren. Eenvoudige oplossing:

Kooi vooraan (paal met ringen en kettingbladen): Het kan zijn dat de hoogte van de kooi net iets te hoog is afgesteld. Als de voorkant van de kooi hoger is afgesteld, zult u merken dat de kabelgoot achter niet volledig door de rand van de kooi wordt afgedekt. Een eenvoudige oplossing is om de bout te verwijderen waarmee de voorkant van de kooi aan de rand van de kooi vastzit, de voorkant van de kooi twintig millimeter omhoog te schuiven, en dan de bout geleidelijk los te draaien. Eenvoudige oplossing:

Stap 9: De achterschokdemper afstellen

Bij alle motorfietsen moeten monteurs uiteindelijk de achterdemper afstellen. De veerconstantes worden aangepast aan rijstijl en terrein. Er zijn twee soorten achterschokdempers op de markt, maar beide hebben hetzelfde doel. De binnenbuis(sen) is (zijn) aan de binnenste deelbuis(sen) gelast. Extra krachten die via de schokdemper door de achteras worden uitgeoefend, doen de binnenbuis(sen) meer schommelen wanneer de achteras over de grond beweegt. De oplossing: Molten Spring, as binnenbanden, en oven veren zijn allemaal beschikbaar om de achterste schokdempers aan te passen zodat ze gelijkmatiger werken. In tegenstelling tot de O-ring problemen beschreven in de laatste tip, zijn deze aanpassingen gemakkelijk omkeerbaar. Draai eerst de bout los die de binnenband aan de buitenkant van de voorvorkbuizen houdt. Opmerking: Pas de in de vorige tip beschreven O-ringfasen eerst aan deze aanpassing aan. Ten tweede, vervang uw gescheurde O-ringen. Met nieuwe O-ringen kan iedereen weer lekker rijden op die oude fietsen. Aanpasbaar:

In principe bestaat de oplossing erin de schokdemper zodanig aan te passen dat deze niet buitensporig schommelt, maar ook dat de veerconstante wordt aangepast zodat het rijgedrag van de motorfiets gelijkmatiger wordt.

Lees meer:
Fietsenmaker in Eindhoven
Fietsenwinkel in Eindhoven

Hoe repareer je een tweedehands fiets?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven